Laden elektrische auto per 01-06-2014 duurder

Starttarief bij openbaar laden

Voorheen betaalde een gebruiker alleen de stroom bij een openbaar oplaadpunt. Per 1 juni 2014 is hier verandering in gekomen.

Starttarief

Wie bij een openbaar oplaadpunt laad betaald vanaf 1 juni 2014 61 cent startkosten.

Openbaar laden wordt hierdoor gemiddeld twee maal zo duur dan thuis laden en dat werpt een ander/nieuw licht op de business case voor elektrisch rijden .
Het nieuw geïntroduceerde starttarief is bedoeld om de laadpaal (mede) te financieren. Overigens kondigt EVnetNL (de opvolger van Stichting e-laad) aan de prijzen per half jaar aan te passen. En die gaan wellicht verder omhoog want de huidige 45 duizend transacties per maand voor de drieduizend laadpunten in beheer leveren negen euro per laadpaal per maand op. Het vergt geen bijzondere rekenkracht om in te zien dat de business case voor openbare laadpunten nog niet helemaal rond is met 61 cent starttarief.
Urgentie
Het complexe aan het laadverhaal is dat de tarieven per aanbieder (paal en service) variëren. The New Motion geeft de informatie weer in de nieuwe app. De kans is overigens groot dat de meeste rijders zich niet nadrukkelijk bezighouden met de rekensom als de accu leeg is. Als de urgentie groeit, is de prijs minder belangrijk. Helemaal als de baas betaalt. (bron: ZERauto)